Вимоги до маркування дієтичних добавок

Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (далі — Держпродспоживслужба) вкотре звертає увагу споживачів, що дієтична добавка — це харчовий продукт, що споживається у невеликих визначених кількостях додатково до звичайного харчового раціону. Цей продукт є концентрованим джерелом поживних речовин, у тому числі білків, жирів, вуглеводів, вітамінів, мінеральних речовин (цей перелік не є виключним), і виготовлений у формі таблеток, капсул, драже, порошків, рідин або інших формах. Про вимоги до маркування дієтичних добавок та про те, як не переплутати їх з лікарськими засобами, піде мова в цій публікації.

Дієтична добавка — харчовий продукт, який не є лікарським засобом, про що зазначається на маркуванні.

Інформація про харчові продукти не повинна приписуватися будь-яким харчовим продуктам, крім природних мінеральних вод та харчових продуктів для спеціальних медичних цілей, властивостей, що сприяють запобіганню чи лікуванню захворювань, або посилатися на такі властивості.

Яка інформація повинна бути розміщена на етикетці дієтичних добавок?

Відповідно до статті 6 Закону України «Про інформацію для споживачів щодо харчових продуктів» обов’язковою для надання є така інформація про харчові добавки:

Додатково відповідно до Гігієнічних вимог до дієтичних добавок, затверджених наказом МОЗ від 19.12.2013 р. № 1114, в етикетуванні дієтичних добавок слід зазначати:

Також обов’язковим є інформування споживача у будь-який можливий спосіб про наявність у харчовому продукті речовин, які можуть спричинити алергічні реакції або непереносимість.

Водночас нагадаємо, постановою КМУ від 03.03.2022 р. № 186 «Деякі питання маркування харчових продуктів в умовах воєнного стану» встановлено, що внаслідок вимушених змін рецептури, які пов’язані з відсутністю або недостатністю відповідної сировини, на період дії воєнного стану обов’язковою інформацією про харчовий продукт, що зазначається на його маркуванні, є:

Крім того, у Держпродспоживслужбі зауважують, що перед придбанням дієтичної добавки необхідно ознайомитися з інформацією на маркуванні, а також не купувати харчові продукти на неперевірених сайтах та за відсутності відомостей про продавця (повна назва суб’єкта господарювання та/або його відокремленого підрозділу або прізвище, ім’я та по батькові фізичної особи — підприємця, його місцезнаходження; код ЄДРПОУ оператора ринку або реєстраційний номер облікової картки платника податків (РНОКПП) (раніше — індивідуальний податковий номер).

Реклама дієтичних добавок

У рекламі харчових продуктів для спеціального дієтичного споживання, функціональних харчових продуктів та діє­тичних добавок забороняється посилатися на те, що вони мають лікувальні властивості.

Реклама дієтичних добавок не повинна містити також вислови щодо зменшення вираженості болю; листи подяки, визнання, поради, якщо вони пов’язані з лікуванням чи полегшенням умов перебігу захворювань, а також посилання на таку інформацію; вислови, які спричиняють чи зумовлюють виникнення відчуття негативного психологічного стану.

Реклама не повинна містити будь-яких прямих або у завуальованій формі тверджень про те, що повноцінний раціон харчування не може забезпечити отримання необхідної для організму людини кількості поживних речовин.

Дієтичні добавки в аптеці

Функціональні харчові продукти, харчові продукти для спеціального дієтичного споживання (у тому числі продукти дитячого харчування, харчування для спортсменів та осіб похилого віку), дієтичні добавки включені до Переліку товарів, які мають право придбавати та продавати аптечні заклади та їх структурні підрозділи.

Такі товари в аптечних закладах мають бути розміщені на вітринах, у шафах окремо від лікарських засобів.

За наявності фахівців-консультантів допускається облаштування в аптеці залу для обслуговування населення з вільним доступом споживачів до безрецептурних лікарських засобів та супутніх товарів, у тому числі дієтичних добавок.