Факт неналежної якості ліків встановлює Держлікслужба

З 1 січня набуває чинності Закон України від 23.11.2018 № 2628-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо покращення адміністрування та перегляду ставок окремих податків і зборів». Ним внесені зміни до Закону України «Про захист прав споживачів» (далі — Закон), зокрема статті 8 «Права споживача у разі придбання ним товару неналежної якості».

Змінами передбачено, що вимоги споживача щодо лікарських засобів та виробів медичного призначення неналежної якості розглядаються після пред’явлення споживачем (пацієнтом) розрахункового документу.

Факт неналежної якості лікарського засобу підтверджують такі документи:

- висновок щодо якості лікарських засобів, виданий підпорядкованою лабораторією територіального органу Держлікслужби та/або уповноваженою лабораторією (за результатами лабораторного аналізу, проведеного відповідно до методів контролю якості, що затверджені під час державної реєстрації);

- розпорядження Держлікслужби щодо заборони обігу лікарського засобу.

Наразі, чинним законодавством передбачено, що аптечний заклад зобов'язаний передати споживачеві продукцію належної якості, а також на його вимогу надати документи, які підтверджують належну якість продукції (статті 6 Закону). Реалізація лікарських засобів здійснюється лише за наявності сертифіката якості, що видається виробником, при цьому забороняється реалізація (відпуск) громадянам неякісних лікарських засобів або таких, термін придатності яких минув або на які відсутній сертифікат якості, що видається виробником (статті 20-21 Закону України «Про лікарські засоби»).

Слід зазначити, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 19 березня 1994 р. № 172 «Про реалізацію окремих положень Закону України «Про захист прав споживачів», лікарські засоби віднесені до Переліку товарів належної якості, що не підлягають обміну (поверненню). Крім того, відповідно до «Порядку відпуску лікарських засобів і виробів медичного призначення з аптек та їх структурних підрозділів», затвердженого наказом Міністерства охорони здоров’я України від 19 липня 2005 р. № 360 (далі — Наказ №360), лікарські засоби та вироби медичного призначення належної якості, відпущені з аптек та їх структурних підрозділів, поверненню не підлягають, про що розміщується оголошення в залі обслуговування.

У разі сумніву щодо якості лікарського засобу, споживач має право:

- вимагати в аптечному закладі сертифікат якості на лікарський засіб, що видається виробником, який згідно Наказу №360, має бути наданий у термін не більше ніж одна доба;

- звернутися до територіального органу Держлікслужби, контакті дані якого наявні в аптечних закладах, та на офіційному веб-сайті Держлікслужби.