Повернення ліків та медичних виробів до аптек: що потрібно знати фармацевтам і споживачам?

ЛІКАРСЬКІ ЗАСОБИ

Придбання препаратів та медичних виробів фактично є договором роздрібної купівлі-продажу в контексті положень ст. 698 Цивільного кодексу України (далі — ЦК України). Відповідно, з укладенням цього договору на нього поширюється дія не лише норм ЦК, але й гарантій, передбачених законодавством про захист прав споживачів.

Згідно зі ст. 9 Закону України від 12.05.1991 р. № 1023 «Про захист прав споживачів» (далі — Закон № 1023) споживач має право на обмін товару належної якості протягом 14 днів, не рахуючи дня купівлі, якщо триваліший строк не оголошений продавцем. Також цією статтею передбачено, що Урядом затверджується Перелік товарів належної якості, що не підлягають обміну (поверненню). Додатком 3 постанови Кабінету Міністрів України (КМУ) від 19.03.1994 р. № 172 «Про реалізацію окремих положень Закону України «Про захист прав споживачів» затверджено Перелік товарів належної якості, що не підлягають обміну (поверненню), якщо вони не задовольняють споживачів з будь-яких причин. До цього переліку входять і лікарські засоби.

Окрім цього, відповідно до п. 10 Порядку відпуску лікарських засобів і медичних виробів з аптек та їхніх структурних підрозділів, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров’я (МОЗ) України від 19.07.2005 р. № 360, лікарські засоби та медичні вироби, відпущені з аптечних закладів, поверненню не підлягають, крім встановлених ст. 8 «Права споживача у разі придбання ним товару неналежної якості» Закону України «Про захист прав споживачів» випадків, про що розміщується оголошення в торговельному залі аптечного закладу.

Враховуючи вищезазначене, основною умовою для повернення препаратів до аптеки є встановлення їх неналежної якості в межах терміну придатності. Такі лікарські засоби можуть бути повернені тільки в разі наявності розрахункового документа (фіскального чека) та документів, що встановлюють факт неналежної якості, а саме:

Наявність цих документів буде підставою для звернення пацієнта щодо повернення раніше придбаного препарату неналежної якості та заміни його на аналогічний лікарський засіб належної якості або повернення сплачених ним коштів.

МЕДИЧНІ ВИРОБИ

Актуальним і дискусійним є питання щодо можливості повернення / обміну тонометрів, електронних термометрів, що є медичними виробами. Вони не внесені в Перелік товарів належної якості, що не підлягають обміну (поверненню), затвердженого постановою КМУ від 19.03.1994 р. № 172, але згідно з Порядком відпуску лікарських засобів і медичних виробів з аптек та їхніх структурних підрозділів поверненню не підлягають.

Водночас п. 1 ст. 9 Закону № 1023 передбачено, що споживач має право обміняти непродовольчий товар (до якого належать і медичні вироби) належної якості на аналогічний у продавця, в якого він був придбаний, якщо товар не задовольнив його за формою, габаритами, фасоном, кольором, розміром або з інших причин не може бути ним використаний за призначенням.

До слова, закони України мають вищу юридичну силу над підзаконними нормативними актами, до якого належить і наказ МОЗ від 19.05.2005 р. № 360.

Згідно зі ст. 9 Закону № 1023 споживач має право на обмін товару належної якості протягом 14 днів, не рахуючи дня купівлі, якщо триваліший строк не оголошений продавцем.

Обмін товару належної якості провадиться за дотриманням таких умов:

1) товар не використовувався;

2) збережено його товарний вигляд, споживчі властивості, пломби, ярлики;

3) наявний розрахунковий документ:

Відповідно, наявність всіх цих умов дає підстави споживачу обміняти медичний виріб належної якості на аналогічний. Згідно з п. 2 ст. 9 Закону № 1023, якщо на момент обміну аналогічного товару немає у продажу, споживач має право:

У разі розірвання договору гроші, сплачені за товар, повертаються споживачеві в день розірвання договору, а в разі неможливості повернути гроші в цей день — в інший строк за домовленістю сторін, але не пізніше 7 днів.

Повернення медичних виробів неналежної якості регулюється положеннями ст. 708 ЦК України. Так, ч. 1 цієї статті в разі виявлення покупцем протягом гарантійного або інших строків, встановлених обов’язковими для сторін правилами чи договором, недоліків, не застережених продавцем, або фальсифікації товару покупець має право за своїм вибором:

КОМПРЕСІЙНИЙ ТРИКОТАЖ

Також періодично виникають випадки, коли до аптеки звертаються пацієнти з бажанням повернути компресійний трикотаж. У такому випадку повертаємося до Переліку товарів належної якості, що не підлягають обміну (поверненню), до якого включено предмети санітарної гігієни, панчішно-шкарпеткові вироби, натільну білизну та ін. Відтак, цей вид товарів, навіть якщо він належної якості, поверненню не підлягає.