Голова представництва компанії Nobel в Україні: "Наше виробництво лікарських засобів відповідає вимогам світових стандартів технології та забезпечення якості ISO 9001 та GMP"

Туреччина — країна з досить жорсткою регуляторною системою і розвиненою фармпромисловістю. В деяких напрямах фармацевтичної індустрії, наприклад, виробництві біосимілярів, досвід зарубіжних колег значно випереджає український. Сьогодні лікарські засоби виробництва Туреччини лише починають завойовувати вітчизняного покупця. Голова представництва турецької фармацевтичної компанії Nobel в Україні Джем Демірджі розповів «Фармацевтичному Кур’єру» про перспективи на українському ринку.

 

В очах українця «фармацевтична карта світу» зводиться до США та Західної Європи, звідки до нас надходить більша частина дорогих оригінальних препаратів; Східної Європи, яка виробляє доступні за ціною, але при цьому якісні генерики; України, що успішно конкурує з колишніми побратимами із соціалістичного табору і стрімко завойовує ринки СНД.

 

Тим часом наш найближчий сусід — Туреччина — залишається «білою плямою». Між тим, турецькі фармвиробники мають усі передумови, щоб стати надійними партнерами українських дистрибуторів і роздрібних продавців та гідними конкурентами вітчизняних виробників.

 

В останні десятиліття фармпромисловість цієї країни завдяки значним інвестиціям інтенсивно розвивається. Цьому сприяють такі чинники, як гармонізована з ЄС регуляторна база (нагадаємо, що угоду про асоціацію з ЄС Туреччина підписала ще 50 років тому), високий рівень розвитку в державі медицини і сучасних технологій, вигідне географічне положення й доступна робоча сила.

 

Сьогодні за асортиментом і показниками якості ринок турецьких лікарських засобів цілком може конкурувати з європейським (за винятком хіба що біотехнологічних препаратів).

 

Згідно з даними компанії UBICconsulting, станом на 2013 р. у Туреччині вироблялося 6 200 найменувань лікарських препаратів, із них 4 592 належать до рецептурної групи.

 

Обсяг фармацевтичного ринку країни склав $6,6 млрд (за відпускними цінами виробників) або 1,2 млрд упаковок у натуральному виразі. Зростання ринку склало 11,5% в грошовому виразі й 7,5% — у натуральному. На сьогодні в Туреччині діють 42 фармацевтичних виробництва, з них 14 — мультинаціональні компанії.

 

Одна з найбільших серед них — заснована в 1964 р. корпорація Nobel. Головні її переваги — грамотна маркетингова стратегія, підтримувана вертикальною інтеграцією R&Dцентру і виробничих потужностей. Завдяки цьому компанії вдається гнучко пристосовувати свою стратегію до мінливих умов як на внутрішньому ринку, так і на ринках Центральної Азії, Східної Європи та СНД.

 

До складу Nobel входять два потужні фармвиробництва Туреччини: фабрика ULKAR KİMYA, яка спеціалізується на виробництві активних фармацевтичних інгредієнтів і мікрогранул із контрольованим часом їх вивільнення, та фабрика Nobelfarma, що виробляє готові лікарські форми. Ще одна виробнича ділянка повного циклу розташована в Казахстані. Втім, найбільшою гордістю компанії є R&Dцентр Nobel Fargem, який здійснює наукові дослідження та розробляє інноваційні лікарські засоби.

 

Компанія виробляє продукти для численних терапевтичних галузей. Серед них найбільш значущі анальгетики — антипіретики, протизапальні та протиревматичні засоби, протиінфекційні і протиалергічні ліки, препарати для лікування недуг серцевосудинної, дихальної та шлунковокишкової систем, онкологічних захворювань і хвороб сечостатевої системи. Крім того, пропонується достатньо широкий асортимент засобів від застуди та кашлю, вітамінів і мінералів, дієтичних добавок, лікувальної косметики.

 

Nobel досить активно працює і в галузі біотехнологічних продуктів і біосимілярів, які виготовляються за ліцензією в кооперації з найбільшими світовими фармконцернами.

 

Виробничі площі компанії складають 25 тис. м. кв. Річні обсяги виробництва: більше 100 млн упаковок твердих лікарських форм, 3 млн — напівтвердих форм, 17 млн — рідких форм для парентерального і назального застосування та 30 млн — ін’єкційних форм.

 

Nobel має сертифікати відповідності нормам GMP, видані регуляторними органами Туреччини, Німеччини, України та Болгарії. Препарати компанії представлені в більш ніж 20 країнах на території Європи та Середньої Азії. У корпорації працює близько 2 500 чоловік.

 

 

 

Ф.К.: Розкажіть, будь ласка, в чому полягають особливості діяльності компанії Nobel.

 

Д.Д.: Перш за все, цей рік для нас дуже важливий, позаяк він ювілейний: компанії виповнюється 50 років.

 

Одна з наших фундаментальних відмінностей від інших компаній — це особливості в роботі представництв в інших країнах. Маркетингова діяльність вибудовується і здійснюється за єдиними правилами, встановленими центральним офісом у Стамбулі.

 

Безперечно, всі етапи виробництва відповідають вимогам світових стандартів щодо забезпечення якості, що дозволяє в цілому забезпечити повний цикл виробництва, контролюючи весь процес від самого старту і до його завершення. Це й виділяє компанію Nobel на тлі інших гравців ринку.

 

 

 

Ф.К.: З чим пов’язаний інтерес компанії з близькосхідного регіону до України? Чи не легше вести бізнес, наприклад, на великому і платоспроможному ринку Казахстану, ніж на українському із досить жорсткою регуляторною політикою, при цьому конкуруючи з локальними виробниками?

 

Д.Д.: Мета компанії — завоювання не лише українського споживача, а й ринків більш ніж 20 країн Європи та Середньої Азії.

 

Для нас Україна — це високоперспективний ринок у східноєвропейському регіоні, на якому цілком реально домогтися високих результатів і досягти гідного рівня. Інтерес корпорації Nobel також пов’язаний із багатогранною споживчою аудиторією, що дає можливість завойовувати нові цільові сегменти ринку. Швидко вловлюючи нові тенденції, компанія оперативно реагує на запити споживачів, підтримуючи інноваційні підходи та постійно розширюючи свій портфель, що робить нашу роботу привабливою й цікавою.

 

А щодо Казахстану, то Nobel досить добре представила себе на цьому ринку, відкривши завод із повним циклом виробництва ще у 2002 р., який відповідає всім європейським стандартам GMP, з продуктивністю 50 млн упаковок на рік.

 

Що стосується жорсткої регуляторної політики, ми бачимо в цьому тільки плюси, оскільки таких же поглядів дотримується й турецька сторона щодо розвитку й контролю фармацевтичного ринку. Погодьтеся, що здоров’я пацієнта — понад усе, а компанія Nobel впевнена в якості й доступності наданої продукції.

 

 

 

Ф.К.: Чи довіряють українські споживачі лікарських засобів продукції турецького виробництва?

 

Д.Д.: Звичайно, коли компанія виходила на ринок, ми зіткнулися з певними складнощами й недовірою до нашої продукції. За ті 7 років плідної роботи Nobel, протягом яких компанія представлена в Україні, з’явився стійкий попит на її препарати. Вони поступово завоювали довіру українських лікарів і провізорів. Це стало передумовою для подальшої роботи з реєстрації нових актуальних і перспективних молекул. Наша щира турбота про українського споживача виявляється в тому, що в процесі виробництва компанія використовує сировину найвищої якості, а процес виготовлення лікарських засобів відповідає вимогам найвищих світових стандартів технології та забезпечення якості ISO 9001 та GMP.

 

На підтвердження цього можна відзначити участь корпорації Nobel у Пілотному проекті Державної служби України з лікарських засобів із відстеження та ідентифікації упаковки лікарського засобу при реалізації кінцевому споживачеві. В Туреччині даний механізм уже був упроваджений у 2010 р., і Nobel була першою компанією, яка успішно застосувала цей проект у нашій державі. Минулого року ми представили турецький проект українським колегам і надали можливість ознайомитися з ним. Ми готові й надалі продовжувати співпрацю в цьому напрямі.

 

 

 

Ф.К.: Основу вашого продуктового портфеля становлять доступні ОТСпрепаратиантигістамінні, заспокійливі ліки, виготовлені на основі рослинної сировини, симптоматичні засоби для лікування ГРВІ. Проте минулого року компанія Nobel випустила комбінований антигіпертензивний препарат. Чому виникло зацікавлення засобами для лікування гіпертонічної хвороби?

 

Д.Д.: У портфелі компанії Nobel представлена хороша лінійка як ОТС, так і рецептурних препаратів, які складають значну його частку. Наші лікарські засоби досить конкурентоспроможні, незважаючи на те, що в деяких із них є аналоги на українському фармацевтичному ринку. Стратегією корпорації є виготовлення препаратів у відповідності з GMP, гнучке реагування на ціновий статус, надання можливості кожному споживачеві придбати якісний продукт за доступною ціною.

 

Якщо проаналізувати структуру захворюваності в Україні, то патологія серцевосудинної системи посідає перше місце серед хвороб, як і в інших розвинених країнах світу. У зв’язку з цим і була виведена нова комбінація ірбесартану й гідрохлортіазиду, яка, незважаючи на відносно невеликий термін присутності на світовому фармацевтичному ринку, швидко і впевнено завоювала важливі ніші в лікуванні артеріальної гіпертензії та профілактиці серцевосудинних ускладнень.

 

 

 

Повний текст інтерв`ю – в квітневому номері журналу «Фармацевтичний кур`єр» за 2014 рік.