Інформаційна довідка щодо позиції Держлікслужби до проекту наказу МОЗ "Про внесення змін до наказу Міністерства охорони здоров'я України від 01 серпня 2000 року № 188"

12 березня 2018 року на сайті МОЗ України було розміщено для громадського обговорення проект наказу МОЗ «Про внесення змін до наказу Міністерства охорони здоров’я України від 01 серпня 2000 року № 188» (далі – Проект наказу).

На даний час до Держлікслужби надходять численні звернення від громадських організацій та небайдужих громадян щодо змін, запропонованих Проектом наказу, в частині висловлювання стурбованості збільшенням розмірів наркотичних засобів і психотропних речовин, за якими настає кримінальна відповідальність, зокрема, це стосується особливо небезпечних наркотичних засобів, таких як героїн, опій, кокаїн, каннабіс, та психотропних речовин -МДМА, ЛСД, обіг яких заборонено.

Інформуємо, що Держлікслужбою висловна власна думка щодо запропонованих змін та надіслано до розробника - МОЗ України лист з нашими пропозиціями та зауваженнями до Проекту наказу, в якому, зокрема, зазначено наступне.

«Стратегією державної політики щодо наркотиків на період до 2020 року, затвердженою розпорядженням Кабінету Міністрів України від 28.08.2013 № 735-р (далі – Стратегія), визначено, що потребує зміни нормативно-правова база, яка повинна бути зорієнтована не лише на покарання за скоєне, а і на недопущення рецидиву, розширення альтернативних можливостей лікування наркозалежності та посилення відповідальності осіб, для чого необхідно у тому числі визначитися з доцільністю депеналізації деяких діянь, пов’язаних з наркотиками, і внесення відповідних змін до законодавства із збереженням за цими діяннями статусу правопорушення.

При цьому, депеналізація не розглядається як самодостатній захід, оскільки проблеми наркоманії не розв’язує. Одночасно з депеналізацією повинна бути посилена профілактична діяльність, підвищена ефективність лікування та реабілітації наркозалежних.

Також, Стратегією передбачено збалансування в нормативно-правових актах положень про розміри наркотиків, у зв’язку з чим, необхідно розробити нові стандарти встановлення невеликих, великих та особливо великих розмірів наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, що знаходяться у незаконному обігу, у напрямі підвищення їх порогової кількості.

Запропонованими у Проекті наказу змінами передбачається суттєве збільшення розмірів наркотичних засобів та психотропних речовин, які знаходяться в незаконному обігу.

Згідно з пояснювальною запискою до Проекту наказу основною проблемою, яку необхідно врегулювати, є те, що затверджені станом на сьогодні розміри наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, які знаходяться у незаконному обігу, в десятки разів занижені, порівняно із даними Міжнародного комітету ООН з контролю за наркотиками (далі – МККН), розмірами, визначеними іншими країнами, а також за результатами визначення середніх добових доз споживання наркотичних засобів та психотропних речовин в Україні. Методологічний підхід, обраний при розробці Проекту наказу, виходить з рекомендацій МККН щодо визначення невеликих розмірів речовин на рівні десяти добових доз. Запропоновані розміри наркотичних засобів і психотропних речовин визначені на підставі існуючої міжнародної практики, що базується на визначених добових дозах для статистичних цілей (defined daily doses for statistical purposes – S-DDD). За даними МККН до невеликих розмірів віднесені ті, що не перевищують 10 S-DDD.

Окремо інформуємо, що термін «визначені добові дози для статистичних цілей» (S-DDD) замінив термін «визначені добові дози» (DDD), який раніше використовувався МККН. Термін S-DDD використовується МККН як технічна одиниця виміру з метою статистичного аналізу та не є рекомендованою у якості застосування при визначенні невеликих, великих та особливо великих розмірів наркотичних засобів і психотропних речовин, що знаходяться у незаконному обігу.

Визначені добові дози для статистичних цілей (S-DDD), викладені в рекомендаціях МККН, застосовуються як статистичні для лікарських засобів, що містять наркотичні засоби і психотропні речовини, що використовуються у медичній практиці відповідно до протоколів надання медичної допомоги.

Як приклад, рівень споживання наркотичних лікарських засобів, що виражається в S-DDD, розраховується за формулою: щорічне споживання, за винятком виготовлення лікарських засобів, включених до переліку III Єдиної Конвенції ООН про наркотичні засоби 1961 року, поділене на 365 днів. Отриманий результат ділиться на кількість населення (у мільйонах) країн чи територій.  Таким чином МККН визначає статистичну щоденну добову дозу як рекомендацію для застосування її у медичних цілях.

Відповідно до рекомендацій МККН та Всесвітньої організації охорони здоров’я термін S-DDD рекомендовано використовувати в наукових цілях та звітах, як інструмент для порівняння та контролю за споживанням лікарських засобів, що містять наркотичні засоби і психотропні речовини, у тому числі як порівняння споживання їх у різних країнах, між різними групами населення (вік, стать тощо), та за нозологічним принципом.

Отже, посилання у пояснювальній записці на те, що збільшення розмірів обумовлене приведенням їх до розмірів, рекомендованих МККН, не є обґрунтуванням для суттєвого збільшення розмірів, запропонованих розробником Проекту наказу, оскільки S-DDD – технічна одиниця виміру, що використовується з метою статистичного аналізу.

Разом з тим, для прийняття рішення щодо суттєвого збільшення розмірів наркотичних засобів і психотропних речовин, що знаходяться у незаконному обігу, досвіду таких країн як Португалія, Німеччина, Норвегія тощо недостатньо, оскільки досвід їх розвитку не зовсім притаманний історичним, політичним, соціально-економічним, державотворчим процесам в Україні.

Також зазначаємо, що придбання та зберігання наркотичних засобів і психотропних речовин для власного споживання у більшості європейських країн є кримінально караним, але не передбачає покарання у вигляді позбавлення волі. Це, поміж іншого, зумовлено тим, що Єдина конвенція ООН про наркотичні засоби 1961 року зобов’язує держави-учасниці контролювати обіг наркотичних засобів та застосовувати превентивні та репресивні заходи проти незаконного обігу цих засобів.

Разом з тим, з метою депеналізації кримінальних правопорушень у сфері незаконного обігу наркотичних засобів і психотропних речовин, розробником Проекту наказу не надано порівняльної статистичної інформації щодо розмірів штрафів, передбачених у країнах Європейського Союзу за адміністративне правопорушення у цій сфері, у порівнянні з аналогічним видом покарання в Україні.

При цьому, вважаємо, що такі заходи як адміністративний штраф з обов’язковим лікуванням та подальшою ресоціалізацієюособи, що має психічні та поведінкові розлади внаслідок вживання психоактивних речовин, є альтернативним варіантом депеналізації у сфері незаконного обігу наркотичних засобів і психотропних речовин».