Найчастіші запитання зі звернень громадян

Найчастіші  запитання, які порушені у зверненнях громадян, що надходять до Державної служби з лікарських засобів та контролю за наркотиками в Івано-Франківській області

Звернення щодо якості лікарських засобів

Найчастіше надходять звернення, в яких громадяни висловлюють сумнів щодо якості лікарських засобів. У I півріччі 2020 року звернення  щодо якості лікарських засобів склали 60% від усіх звернень, що надійшли за цей період.

Якщо у споживачів сумнів щодо якості лікарських засобів  виникає через змінений зовнішній вигляд, смак, запах, незвичне маркування упаковки, або через відсутність, на їхню думку, терапевтичного ефекту,  споживач може звернутись до Державної служби з лікарських засобів та контролю за наркотиками в Івано-Франківській області особисто або письмово, додавши до звернення чек, виданий в аптечному закладі, упаковку від лікарського засобу (за наявності),  або її копію. Звертаємо увагу на те,що  у зверненні потрібно чітко вказати назву та серію лікарського засобу, дозування, назву виробника.

Слід зауважити, що перед тим, як приймати лікарські засоби, потрібно проконсультуватись з лікуючим лікарем, адже тільки лікар може підібрати потрібний вам лікарський засіб, оптимальне дозування, кратність прийому лікарського засобу, а також врахувати індивідуальні особливості вашого організму та супутні захворювання. Якщо лікар визначить, що лікарський засіб дійсно не має потрібного терапевтичного ефекту, він має повідомити про даний факт до Державного експертного центру. Таке повідомлення також передбачене і від громадян, електронна форма якого розміщена на сайті www.dec.gov.ua  в розділі «Фармаконагляд».

 

 Чи можливо повернути лікарський засіб до аптечного закладу, якщо споживач вважає, що лікарський засіб неякісний?

З 1 січня 2019 року набув чинності Закон України від 23.11.2018 № 2628-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо покращення адміністрування та перегляду ставок окремих податків і зборів». Ним внесені зміни до Закону України «Про захист прав споживачів» (далі — Закон), зокрема статті 8 «Права споживача у разі придбання ним товару неналежної якості».

Змінами передбачено, що вимоги споживача щодо лікарських засобів та виробів медичного призначення неналежної якості розглядаються після пред’явлення споживачем (пацієнтом) розрахункового документу.

Факт неналежної якості лікарського засобу підтверджують такі документи:

 – висновок щодо якості лікарських засобів, виданий підпорядкованою лабораторією територіального органу Держлікслужби та/або уповноваженою лабораторією (за результатами лабораторного аналізу, проведеного відповідно до методів контролю якості, що затверджені під час державної реєстрації);

– розпорядження Держлікслужби щодо заборони обігу лікарського засобу. 

 Наразі, чинним законодавством передбачено, що аптечний заклад зобов’язаний передати споживачеві продукцію належної якості, а також на його вимогу надати документи, які підтверджують належну якість продукції (стаття 6 Закону). Реалізація лікарських засобів здійснюється лише за наявності сертифіката якості, що видається виробником, при цьому забороняється реалізація (відпуск) громадянам неякісних лікарських засобів або таких, термін придатності яких минув або на які відсутній сертифікат якості, що видається виробником (статті 20-21 Закону України «Про лікарські засоби»).

 Слід зазначити, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 19 березня 1994 року № 172 «Про реалізацію окремих положень Закону України «Про захист прав споживачів», лікарські засоби віднесені до Переліку товарів належної якості, що не підлягають обміну (поверненню). Крім того, відповідно до «Порядку відпуску лікарських засобів і виробів медичного призначення з аптек та їх структурних підрозділів», затвердженого наказом Міністерства охорони здоров’я України від 19 липня 2005 року № 360 (далі — Наказ №360), лікарські засоби та вироби медичного призначення належної якості, відпущені з аптек та їх структурних підрозділів, поверненню не підлягають, про що розміщується оголошення в залі обслуговування.

 У разі сумніву щодо якості лікарського засобу, споживач має право:

– вимагати в аптечному закладі сертифікат якості на лікарський засіб, що видається виробником, який згідно Наказу №360, має бути наданий у термін не більше ніж одна доба;

– звернутися до територіального органу Держлікслужби, контакті дані якого наявні в аптечних закладах, та на офіційному вебсайті Держлікслужби.