Для всіх зацікавлених! АНАЛІТИЧНА ДОВІДКА СТОСОВНО НАЯВНОСТІ ТА РЕАЛІЗАЦІЇ АПТЕЧНИМИ ЗАКЛАДАМИ ЧЕРНІГІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ ПРОДУКЦІЇ, ЩО НЕ Є ЛІКАРСЬКИМИ ЗАСОБАМИ, ПРОТЕ ДО ЇХ СКЛАДУ ВХОДЯТЬ ЛІКАРСЬКІ ЗАСОБИ (АФІ) ТА ЯКІ МІСТЯТЬ ІНФОРМАЦІЮ ЩОДО ЛІКУВАЛЬНИХ ВЛАСТИВОСТЕЙ.
Опубліковано 25.11.2019 о 10:02В вересні поточного року Державною службою з лікарських засобів та контролю за наркотиками у Чернігівській (далі Служба) області було проведено опитування суб’єктів господарювання стосовно наявності та реалізації аптечними закладами продукції, що не є лікарськими засобами, проте до їх складу входять лікарські засоби (АФІ) та які містять інформацію щодо лікувальних властивостей(далі – продукція)
В опитуванні прийняло участь 13 суб’єкті господарювання (75 місць провадження діяльності).
Розподіл місць провадження діяльності (МПД).
Назва аптечного закладу |
Всього |
в т.ч. розташовані в |
|
в м. Чернігів |
в області |
||
Аптека |
56 |
23 |
33 |
Аптечний пункт |
17 |
2 |
15 |
Аптечний склад |
2 |
1 |
1 |
Частка продукції серед загального обсягу товару в аптечному закладі у %
2018 р. |
|
2019 р. |
||
область |
м. Чернігів |
|
область |
м. Чернігів |
2,92 |
5,98 |
|
3,12 |
7,06 |
|
|
|
||
діапазон показників |
|
діапазон показників |
||
0,4 → 5 |
0,8 → 20 |
|
0,4 → 5 |
0,8 → 23 |
Середня вартість однієї упаковки продукції, грн.
2018 р. |
|
2019 р. |
||
область |
м. Чернігів |
|
область |
м. Чернігів |
51,8 |
77,3 |
|
53,8 |
99,52 |
|
|
|
||
діапазон показників |
|
діапазон показників |
||
20,42 → 162 |
12,07 → 180,86 |
|
22,64 → 147 |
11,41 → 201,14 |
Обсяг реалізованої продукції 2018 р.
Область м. Чернігів
упаковок |
грн |
|
упаковок |
грн |
|
69 532,1 |
3 331 309,2 |
|
40 069 |
3 210 016,3 |
|
середній обсяг реалізації в 1 аптечному закладі |
|
середній обсяг реалізації в 1 аптечному закладі |
|||
5 794 |
277 609,1 |
|
5 729 |
458 573,8 |
|
|
|
|
|||
діапазон показників |
|
діапазон показників |
|||
190 → 13 954 до3000 = 6 МПД (50%) 3000 -9000 = 3МПД(25%) >9000=3МПД(25%) |
7 456,8 → 847 925,2 до200000 = 8 МПД (67%) 200000 -500000 =1МПД(8%) >500 000 = 3МПД(25%) |
|
1429 → 17 454,5 до3000 = 3 МПД (43%) 3000 -9000 = 2МПД(28,5%) >9000=2МПД(28,5%) |
17 258,11 → 1 416 061,6 до200000 = 3МПД (43%) 200000-500000 =1МПД(14%) >500 000 = 3МПД(43%) |
|
8 місяців 2019 р.
Область м. Чернігів
упаковок |
грн |
|
упаковок |
грн |
|
57 044,13 |
3 051 043,7 |
|
43 401,45 |
3 657 740,9 |
|
середній обсяг реалізації в 1 аптечному закладі |
|
середній обсяг реалізації в 1 аптечному закладі |
|||
4 328 |
234 695,6 |
|
4 340,15 |
365 774 |
|
|
|
|
|||
діапазон показників |
|
діапазон показників |
|||
172 → 12456 до3000 = 6 МПД (46%) 3000 -9000 = 4МПД(31%) >9000=3МПД(23%) |
7 456,8 → 847 925,2 до200000 = 8 МПД (61,5%) 200000 -500000 =2МПД(15%) >500 000 = 3МПД(23,5%) |
|
1232 → 11 632,2 до3000 = 5 МПД (50%) 3000 -9000 = 3МПД(30%) >9000=2МПД(20%) |
16 256 → 984 585,6 до200000 = 3МПД (30%) 200000-500000 =4МПД(40%) >500 000 = 3МПД(30%) |
|
Основні постачальники продукції:
- Товариство з обмеженою відповідальністю “БаДМ”
- Спільне українсько-естонське підприємство у формі товариства з обмеженою відповідальністю “Оптіма-Фарм, ЛТД”
- Товариство з обмеженою відповідальністю “Вента, ЛТД”
- Товариство з обмеженою відповідальністю фірма “ЛАКС”
- Товариство з обмеженою відповідальністю “Юніфарма”
- Товариство з обмеженою відповідальністю “Фіто-Лек”
Частіше купують продукцію:
- Завдяки рекламі – 38%
- Рекомендації медичного працівника – 38%
- Рекомендації фармпрацівника – 24%
Найбільш популярні напрямки очікуваної дії:
- Загальнозміцнюючий – 43%
- Шлунково – кишковий – 25%
- Серцево – судинний 13,75%
- Імунопрофілактичні – 7%
- Корекція зору – 4,5%
- Протизастудні – 4,5%
- Сечостатевий – 2,25%
Зв’язок між реалізацією продукції та сезонністю:
- В зимовий період продаж збільшується – 50%
- Важко відповісти – 50%
Найбільш поширені оцінки ринку продукції працівниками аптечних закладів:
- Ринок продукції з кожним роком буде збільшуватися.
- Зростання частки продажу продукції зумовлене тим, що почастішали випадки перереєстрації деяких лікарських засобів як біологічно активні харчові добавки.
- Як ліки так і продукція повинні бути представлені на ринку. Не конкурувати, але доповнювати один одного. Повинна сформуватися культура споживання біологічно – активних харчових добавок.
- Реалізація продукції повинна здійснюватися через аптечні заклади, або спеціалізовані магазини. Виробники та дистриб’ютори продукції повинні дотримуватися етики у сфері реклами.
- Відсутність гарантії якості й безпеки, дослідження взаємодії лікарських засобів та продукції, недосконала нормативна база викликають недовіру як фахівців так і споживачів.
Аналіз та висновки
Обсяг продукції має тенденцію до зростання, причому в обласному центрі цей показник вищий ніж в області.
Темпи росту обсягу в обласному центрі вище ніж в області.
Середня вартість однієї упаковки в аптечних закладах області нижча ніж в м. Чернігові і хоча в поточному році відбулося зростання цього показника в обох групах, зберігається суттєва різниця в ціні.
Спостерігається достатньо широкий діапазон показників як частки продукції серед загального обсягу товару так і середньої вартості однієї упаковки в обох групах. Можливо це пов’язано з активністю торгівельних представників серед медичних і фармацевтичних працівників в районі обслуговування аптечного закладу, індивідуального ставлення фармацевтичних працівників до цього виду товару, наявності реклами у місцях продажу, частими спробами замінити лікарський засіб більш дешевими видами продукції та ін.
Обсяг реалізації продукції в упаковках в одному аптечному закладі як в минулому так і в поточному році був приблизно однаковий для обласного центру і області. Однак в грошовому еквіваленті як у минулому так і в поточному роках у м. Чернігові значно перевищував цей показник в області.
Якщо врахувати, що середня кількість населення на один аптечний заклад в Чернігівській області складає 2100чол, то в 2018 р. в області кожна людина витратила на продукцію 132,2 грн. у місті Чернігові – 218,4 грн.
За 9 міс. 2019р. цей показник дорівнює в області 111,75 грн. у м. Чернігові – 174,2 грн.
Вирішальний вплив при купівлі продукції мають реклама та рекомендації медичних працівників.
Відмічається зростання занепокоєності фармацевтичної спільноти щодо відсутності актуальних законодавчих актів, які б враховували інтереси споживачів в питаннях якості, безпеки, ефективності продукції, визначали її роль та доцільність в лікувальному процесі, або профілактиці хвороб, відповідальність та повноваження виробників, фармацевтичних, медичних працівників.